Wanneer je af en toe even een bezoekje brengt aan de sportschool heb je de zogenaamde foam roller waarschijnlijk wel al zien liggen. Voor menig aantal mensen geldt dat ze zich absoluut niet bewust zijn van de functie waar een dergelijke roller over beschikt. Toch kan het gebruik van een roller in de praktijk zeker de nodige voordelen met zich meebrengen. Wil jij ook graag ontdekken wat deze voordelen nu precies zijn? We hebben de belangrijkste alvast even voor jou op deze pagina op een rijtje gezet. 

Wat is een foam roller precies? 

 

 

Een foam roller maakt het mogelijk om je eigen lichaam te masseren. Mensen die trainen lopen steeds het risico om geconfronteerd te worden met bijvoorbeeld stijve spieren of knopen in de spieren. Het gevolg hiervan is dat er niet alleen minder flexibiliteit in de spieren ontstaat, daarnaast kan je ook geconfronteerd worden met pijn, niet bepaald prettig dus. Om dit te voorkomen kan je er dus voor kiezen om gebruik te maken van een roller. In het merendeel van de gevallen beschikt de roller over de vorm van een cilinder en is ze vervaardigd van een hard foam. Gebruikmaken van de foam roller zorgt er in de praktijk voor dat de afvalstoffen als het ware uit de knoop in je spier worden gerold. Hierdoor zullen de spieren wat losser komen te zitten waardoor de knoop er geleidelijk aan uit kan worden gehaald. Verder zorgt dit ervoor dat de spieren ook wat flexibeler worden om bijvoorbeeld te kunnen squaten. 

 

Kan een foam roller preventief worden gebruikt?

 

Het is zeker niet alleen maar interessant om gebruik te maken van een foam roller wanneer er reeds sprake is van pijn aan de spieren. In de praktijk wordt dit type roller dan ook bijzonder vaak gebruikt omwille van preventieve doeleinden. Hierdoor willen mensen dan ook proberen om niet alleen blessures, maar ook spierpijn te voorkomen. Het gebruik van een foam roller zorgt er in het bijzonder voor dat er sprake is van een aanzienlijk verbeterde doorbloeding. Het gevolg hiervan is dat afvalstoffen in het lichaam op een veel efficiëntere wijze kunnen worden afgevoerd. 

 

Hoe maak je exact gebruik van een foam roller? 

 

Inmiddels mag het wel duidelijk zijn omwille van welke redenen je ervoor kan kiezen om gebruik te maken van een roller van foam. Dit gezegd hebbende stellen veel mensen zich daarbij ook meteen de vraag hoe je nu precies van zo’n roller gebruik dient te maken. Op dit vlak is het de moeite waard om rekening te houden met de hieronder aangegeven tips of richtlijnen:

  • Leg de roller op de grond en rol er vervolgens langzaam overheen; 
  • Rol over de roller heen met een enkele spiergroep; 
  • Ga niet meteen met je volledige gewicht op een spier drukken; 
  • Zet de spier onder druk door het gebied of triggerpoint te raken met de roller; 
  • Hou deze houding vast gedurende zo’n 20 à 30 seconden; 

Het is belangrijk om je spieren te proberen ontspannen tijdens het gebruik van de roller. Dat kan lastig zijn omdat je geconfronteerd zal worden met pijn, maar toch is het erg belangrijk voor het foam rollen. Ook dit is dus een aandachtspunt waar je rekening mee zal willen houden op het ogenblik dat je een foam roller gaat gebruiken. Yoga Pilatesshop | Dé webshop voor al je Yoga en Pilates producten!

 

 

 

Related Posts

Leave a Comment