Waarom zou je groentesapjes drinken?

by Uw Balans
0 comment

Groentesapjes zijn met een opmars bezig. Letterlijk iedere gezondheidswebsite bespreekt ze en je kunt ze tegenwoordig ook al in veel supermarkten kopen. Maar waarom zou je groentesappen gaan drinken? Zijn ze echt zo gezond als beweerd wordt en zijn ze de moeite waard? Op al deze vragen zochten wij het antwoord. 

Wat zijn groentesapjes?

Groentesapjes worden doorgaans gemaakt van biologische groente. Het idee van groentesappen is dat ze een detox-werking hebben en het lichaam moeten reinigen van afvalstoffen. Het zou daarom niet handig zijn om niet-biologische groenten te gaan gebruiken. Deze kunnen nog bestrijdingsmiddelen bevatten waardoor het lichaam alsnog niet gereinigd wordt.

Je hebt allerlei soorten groentesappen. Er zijn maar weinig groentesappen die voor 100% uit groente bestaan. Meestal is een klein deel vruchtensap en/of kruiden toegevoegd. Een groentesap die voor 100% uit groente bestaat is doorgaans niet echt lekker, zeker als je de smaak van groentesappen niet gewend bent. Om de groentesappen wat zoeter en smakelijker te maken wordt daarom vaak wat vruchtensap toegevoegd. De meeste groentesappen bestaan daardoor voor 70% tot 85% uit groente, de overige 15% tot 30% bestaat uit vruchtensappen.

Een groentesap bestaat meestal ook uit meerdere soorten groenten, soms wel een stuk of 10 verschillende soorten. Het voordeel hiervan is dat je allerlei verschillende vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen binnen krijgt. Iedere groentesoort bevat zo weer zijn eigen unieke samenstelling aan voedingsstoffen en bioactieve stoffen. 

Waar koop je groentesappen?

De meeste mensen kopen online hun groentesappen. De groentesappen die in de supermarkt worden verkocht bevatten vaak een hoger gehalte aan vruchten. Hierdoor zijn ze rijker aan suikers en is het gezondheidseffect minder sterk. Een ander nadeel van supermarkt sapjes is dat ze meestal niet-biologisch zijn.

Online is een groot aanbod te vinden van webshops die zelf geperste groentesappen verkopen. Bekende merken zijn dr. Veggie, Frecious, Sap.je, Zussensap, Rabenhorst en JuiceBrothers.

Dergelijke webshops leveren de groentesappen ingevroren. Dit gaat via een speciale bezorgdienst die gespecialiseerd is in diepgevroren transporten. Zo kan je in 1x keer een hele voorraad groentesappen bestellen. Na bezorging kan je de sappen nog maandenlang in de vriezer bewaren. De vitamines en mineralen blijven gewoon bewaard als de sappen ingevroren zijn. Zo kan je iedere dag over een verse groentesap beschikken waarin alle voedingsstoffen bewaard zijn gebleven.

Dergelijke webshops maken vrijwel allemaal uitsluitende gebruik van biologische groenten. Omdat de webshops gespecialiseerd zijn in het maken van groentesappen zijn ze doorgaans ook lekker. Er wordt gebruik gemaakt van groentesoorten waarvan de smaken bij elkaar passen en met behulp van kruiden worden de sappen op smaak gebracht.

Webshops die zelf hun groentesappen maken doen dit via een proces waarbij de groente niet verhit wordt. Bij verhitting van groenten zouden vitamines verloren gaan. Door met slowjuicers de sappen te persen wordt de groente niet verhit en blijven de vitamines bewaard. 

Zelf groentesap maken

Je kunt ook zelf je groentesappen maken. Dit doe je het beste met behulp van een slowjuicer. Een slowjuicer perst langzaam het sap uit de groente zodat de groente niet warm wordt. De vezels (het pulp) wordt in de slowjuicer gescheiden van het sap. Zo hou je een mooie gladde sap over waar geen stukjes in zitten. Een nadeel van zelf groentesap maken is dat je veel soorten groenten in huis moet halen, moet schoonmaken en snijden. Het schoonmaken van een slowjuicer is ook arbeidsintensief. Zo alles bij elkaar zal het zelf maken van groentesap behoorlijk veel tijd kosten. Het voordeel is dat je zelf bepaalt welke groenten allemaal in je sapje gaan en het zal ook iets goedkoper uitvallen, als je slim boodschappen hebt gedaan.

Is het gezond?

De grote vraag is natuurlijk of groentesappen gezond zijn. Feit is dat we veel groente nodig hebben voor onze gezondheid. Het Voedingscentrum adviseert om dagelijks 250 gram groente te eten. In het buitenland gaan gezondheidsorganisaties vaak nog verder. Zo wordt de bevolking in Australië geadviseerd om dagelijks 375 gram groente te eten. De hoeveelheden die gezondheidsorganisaties adviseren zijn bedoelt om gebrekziekten te voorkomen. Als je gaat uitzoeken hoeveel groente je nodig hebt voor een optimale gezondheid dan valt op dat de hoeveelheden nog hoger liggen. Om het lichaam in optimale conditie te krijgen is dagelijks 400 gram tot 800 gram groente nodig.

Eet gedurende de dag

Dit zijn hoeveelheden waar de meeste mensen niet aankomen door alleen bij het avondeten groente te eten. Het is daarom goed om gedurende de dag ook groente te eten. Dit kan op verschillende manieren. De makkelijkste manier is door middel van groentesappen. Deze kan je tussendoor makkelijk opdrinken. Je krijgt met een groentesap in korte tijd veel vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen binnen. Voor het maken van een klein flesje groentesap wordt al snel 400 gram groente gebruikt.

Ontbijt en lunch

Andere manieren om meer groente in het dieet te krijgen is door bij het ontbijt en de lunch ook groenten te gaan eten. Zo zou je als ontbijt een boerenomelet kunnen eten en een salade als lunch kunnen eten. Een andere populaire manier is door het drinken van groene smoothies. Groene smoothies bestaan uit groente bladgroenten aangevuld met vruchten.

Voordeel groentesappen

Het voordeel van groentesappen is dat ze laag in calorieën en koolhydraten zijn, terwijl ze hoog in vitaminen, mineralen, antioxidanten en spoorelementen zijn. Zo krijg je met een groentesap veel voedingsstoffen binnen zonder dat dit voor overgewicht kan zorgen. Groentesappen passen dan ook prima binnen een dieet wat bedoelt is om af te vallen. Een ander voordeel is de hoge beschikbaarheid en opname van de mineralen in groentesappen. Deze ligt vele malen hoger dan bij voedingssupplementen het geval is omdat ze in natuurlijke vorm worden aangeboden. 

Related Posts

Leave a Comment