Waarom een goed herstel zo belangrijk is

by Uw Balans
0 comment

Als je onlangs een blessure hebt opgelopen en je wilt weer aan de slag gaan, zul je het ongetwijfeld als advies hebben gekregen: Doe voorzichtig en werk in fases terug aan je herstel. Haast iedere fysiotherapeut zal je hierop wijzen. Door hun jarenlange ervaring weten ze dat een terugval mogelijk is, indien je te geforceerd weer wilt gaan sporten en je dagelijkse leven oppakken. Soms wordt het zelfs lastig om op hetzelfde niveau terug te komen en dat levert vaak de nodige frustraties op. Goed herstellen is de basis van een comeback.

Hoe kun je goed herstellen?

Als je een operatie hebt gehad, bijvoorbeeld voor een kruisband operatie is het meest belangrijk dat je de weken rust goed hanteert. Daar heb je in een latere fase profijt van. Als je voelt dat je last krijgt, zorg dat je dan meteen actie onderneemt of beter gezegd geen actie meer onderneemt en je rust pakt. Na verloop van tijd kun je met krukken lopen, voorzichtig lopen en start je met de fysiotherapie behandelingen. Het is dan van groot belang dat je dit bij een specialist doet voor het type behandeling dat je nodig hebt. Op deze manier werk je samen naar goed herstel en kun je op termijn weer terugkomen. 

Bepaal vooraf geen datum dat je wilt terugkeren, dit roept vaak teleurstelling op. De één herstelt namelijk sneller dan de andere en iedere situatie is dus weer uniek. Luister dus vooral goed naar de behandelende fysiopraktijk en werk hard aan herstel, maar niet te hard. Je knie goed trainen in de sportschool kan daarbij goed helpen, zowel voor als na je operatie.

Motivatie op blijven brengen

Veel mensen hebben een grote liefde voor een sport en doen niets liever dan weer beginnen met sporten. Vaak hebben die mensen voldoende intrinsieke motivatie en kunnen die dat wel op blijven brengen. Heb je dat wat minder en heb je geen concreet doel om terug te keren. Na wellicht de zoveelste operatie of je hebt geen zin meer om te starten met je herstel en terugkeren naar je oude niveau, dan speelt het mentale gedeelte een grote rol. 

Zorg dat je wel een doel krijgt in je herstel en je motivatie terugvindt. Anders blijf je langer lopen met de sores van een blessure. Verleg je doel als dat nodig is. Wil je wellicht starten met een andere sport of wil je weer met de kinderen kunnen spelen. Er zijn meerdere doelen die je kunt stellen, maar voor je herstel belangrijk dat je deze ook daadwerkelijk hebt en daaraan gaat werken.

Related Posts

Leave a Comment